Po kilku latach przerwy w nadchodzącym sezonie letnim Arriva znów dotrze na Mierzeję Helską, uzupełniając ofertę Polregio oraz PKP Intercity. Prywatny przewoźnik, podobnie jak miało to miejsce ostatnio, uruchomi połączenia w relacji Bydgoszcz – Hel. Spółka ogłosiła także konkurs na nazwę połączenia.
W sezonie letnim linia kolejowa nr 213, łącząca Redę i Hel, cieszy się ogromnym zainteresowaniem podróżnych. Pomimo częstych utrudnień w ruchu, powodujących opóźnienia pociągów, w tym liczne opóźnienia wtórne, w przypadku wielu pasażerów pociąg jest najbardziej racjonalnym wyborem. Jedyną alternatywą, oprócz tzw. tramwaju wodnego, jest samochód, a droga wojewódzka nr 216, przebiegająca w dużej mierze wzdłuż linii kolejowej, bywa ekstremalnie zakorkowana. Nie dziwi zatem fakt, że pociągi łączące Gdynię z popularnymi miejscowościami nadmorskimi na Mierzei Helskiej bywają często wypełnione po brzegi.
W nadchodzącym sezonie letnim oprócz pociągów Polregio i PKP Intercity do Helu dojedzie także Arriva. Prywatny przewoźnik wraca tu po kilku latach przerwy. Pociągi w relacji Bydgoszcz Główna – Hel mają odjeżdżać o 6:52, by dotrzeć do stacji docelowej o 11:00. Odjazd w relacji powrotnej z Helu zaplanowano na 17:34, by dotrzeć do Bydgoszczy Głównej o 22:08. Arriva posiada pozytywną decyzję Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego dotyczącą tzw. otwartego dostępu na wskazanej relacji, obowiązującą od czerwca 2022 do sierpnia 2026. Obejmuje ona także 2 pary w skróconej relacji Hel – Władysławowo, które jednak nie są w tym momencie widoczne na Portalu Pasażera.
Do Prezesa UTK niedawno wpłynął także wniosek o wydanie decyzji o otwartym dostępie, która obejmowałaby okres od czerwca 2027 do września 2030. Wniosek zakłada utrzymanie oferty, obejmującej 1 parę połączeń w relacji Bydgoszcz – Hel oraz 2 par w relacji Hel – Władysławowo. Do realizacji połączeń miałyby być wykorzystywane spalinowe zespoły trakcyjne SA133, SA134, SA139 i VT628 oraz sterowniczy wagon doczepny SA123. Wracając natomiast do połączeń, które uruchomione zostaną już wkrótce,
Arriva ogłosiła w ostatnim czasie konkurs na ich nazwę.
Uczestnicy konkursu będą musieli wymyślić oryginalną nazwę dla pociągu w relacji Bydgoszcz Główna – Hel, składającą się z jednego lub dwóch wyrazów. Nazwa musi być łatwa do zapamiętania, przywodząca na myśl podróż i region, a zarazem podkreślać unikalność połączenia.
Ze szczegółami akcji, w tym regulaminem konkursu, można zapoznać się na stronie internetowej przewoźnika. Przypomnijmy, że w przeszłości połączenie w rzeczonej relacji nosiło nazwę
“Słoneczny Patrol”. Wydaje się, że intrygującą koncepcją mogłoby być nawiązanie do kursującej niegdyś do Helu
linii autobusowej o numerze 666, który pod naciskiem części środowisk katolickich został zmieniony na 669, o czym informował wówczas szerzej “Transport Publiczny”.
Wspomniana linia kolejowa nr 213, która została zmodernizowana w 2015 roku, stoi przed ogromnymi wyzwaniami. Jej przepustowość nie jest bowiem adekwatna względem rosnących potrzeb przewozowych. Rozwiązaniem mogłaby być budowa mijanek na samej Mierzei Helskiej oraz budowa drugiego toru i elektryfikacja na odcinku Reda – Puck – Władysławowo, który charakteryzuje duży potencjał w zakresie całorocznego ruchu aglomeracyjnego. W roku 2019 PKP Polskie Linie Kolejowe zleciły w tej sprawie
studium wykonalności, obejmujące różne warianty.
Do tej pory nie zabezpieczono jednak finansowania dla tego przedsięwzięcia.